Blog

Sprawdź najnowsze na blogu

Nawet do
600 €
odszkodowania

Chcesz uzyskać odszkodowanie ? Zadzwoń

Odszkodowania lotnicze w obliczu wirusa COVID-19

W związku z wystąpieniem epidemii koronawirusa, w ostatnich miesiącach tysiące osób w Polsce było zmuszonych do rezygnacji z planów urlopowych. Zagrożeniem są bowiem nie tylko miejsca docelowe, ale również przebywanie na lotniskach.

Również przewoźnicy, w trosce o bezpieczeństwo pasażerów odwołują liczne loty bądź zmieniają ich rozkłady. W wyniku takich działań, wiele osób zostało zmuszonych do pozostania w domu. Co w takim razie z odszkodowaniami?

Zgodnie z Rozporządzeniem (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r., odpowiedzialność przewoźnika za szkodę pasażera powstałą w wyniku opóźnienia lub odwołania lotu, a także niewpuszczenia pasażera na pokład samolotu, jest wyłączona w przypadku  „nadzwyczajnych okoliczności, których nie można było uniknąć pomimo podjęcia wszystkich racjonalnych środków”.

Epidemia wirusa COVID-19 z pewnością wpisuje się w katalog nadzwyczajnych okoliczności, dlatego pasażerowie nie będą mogli liczyć na odszkodowania. Niektóre linie umożliwiają natomiast zwrot kosztów zakupu biletu, jednak jest to decyzja indywidualna każdego przewoźnika, dlatego trzeba dokładnie śledzić informacje podawane pasażerom.

W przypadku, gdy lot dopiero ma się odbyć, mamy możliwość rezygnacji z biletu bądź zmianę terminu wylotu. Trzeba być uważanym, ponieważ z powodu braku szczegółowych regulacji odnośnie takiej sytuacji, obowiązywać będą prawdopodobnie podstawowe zasady dotyczące zwrotu biletów. Możliwe jednak, iż zostaną podjęte nadzwyczajne działania ze strony linii lotniczych, które pozwolą na zwrot bądź zmianę terminu podróży z minimalnymi stratami finansowymi po stronie pasażera.

Podsumowując, rozsądniejszym rozwiązaniem jest próba zwrotu biletu przed dniem podróży niż czekanie, aż to linie lotnicze odwołają lot!